El concepto de cruiser tank surgió en los años treinta en el contexto de la doctrina británica del uso del arma acorazada. Los cruiser tanks debían ser rápidos y capaces de operar independientemente de la infantería, y su objetivo era penetrar en el frente enemigo, atacar su retaguardia y las líneas de aprovisionamiento, mientras que los infantry tanks tenían como misión acompañar a la infantería y por lo tanto el blindaje era más importante que la velocidad. La necesidad de velocidad en los cruisers tenía como consecuencia que debían ser poco pesados y por lo tanto ligeramente blindados y armados, y al principio, eran poco fiables desde el punto de vista mecánico y en consecuencia poco efectivos. Los problemas de movilidad fueron resueltos en su mayor parte en el A27M Cromwell, debido al uso del excelente motor Meteor, pero la cuestión de la escasez de blindaje y armamento permaneció. Para mejorar el diseño se tomaron dos vías. En una se partió de un Cromwell, cuyo chasis se ensanchó y se alargó con la adición de una rueda a cada lado y se le instaló una gran torre con el reputado cañón de 17 libras usado también en el Sherman Firefly. El vehículo resultante, bastante desgarbado, fue denominado Challenger y no fue muy exitoso debido a su altura excesiva y su blindaje todavía insuficiente; solo se produjeron 200 unidades. El otro proyecto evolucionó hacia una carro más elaborado, que aprovechó los puntos fuertes del Cromwell y mejoró sus puntos débiles, con una suspensión reforzada, una torre más espaciosa, más blindada y dotada de un motor eléctrico para el giro, y un nuevo cañón 77mm HV. Éste tenía el mismo calibre que el famoso 17 libras del Firefly (76.2 mm), pero de hecho era un arma diferente, que conservaba casi toda la efectividad del 17 libras pero con una munición más compacta, más fácil de estibar en un carro y que no era intercambiable con la del cañón del Firefly. Este nuevo carro, un especie de “primo de zumosol” del Cromwell, fue el A34 Comet.
De hecho, el Comet era un carro medio comparable a sus coetáneos Panther, T-34 o Pershing, y probablemente el primer diseño británico que estuvo a la par de los carros alemanes “modernos”. Las primeras unidades fueron construidas en septiembre de 1944 y enviadas a las unidades en diciembre de ese año. La 11 Armoured División iba a ser la primera equipada por completo con el nuevo carro, pero la ofensiva alemana en las Ardenas ocasionó que los carristas de esta unidad tuvieran que volver a toda prisa a sus Shermans y Cromwells. Una vez fracasada la ofensiva, la 11 AD se hizo cargo de sus nuevas monturas y continuaron el avance hacia Alemania en sus Comets.
El Comet no llegó a tiempo para participar en ninguna batalla a gran escala de la segunda guerra mundial, pero demostró ser un buen carro allá donde encontró oposición. Los acontecimientos más destacados en los que se vio involucrado fueron el cruce del Rin y el desfile de la victoria en Berlín en julio de 1945. Se fabricaron unos 1200 Comets hasta el final de la guerra.
El Comet participó también en la guerra de Corea y fue exportado a países como Finlandia, Sudáfrica, Irlanda o Birmania. Su sucesor fue el famoso A41 Centurion que estaba en parte basado en el Comet, y con el cual la denominación obsoleta cruiser se abandonó definitivamente. El Centurión fue el primer tanque universal o MBT (Main Battle Tank) británico.
En el año 2004, un nuevo nombre procedente de China hizo su aparición en la escena modelística internacional: Bronco. Esta compañía anunció una nueva serie de kits un tanto alejados de los caminos trillados que crearon grandes expectativas entre los aficionados. Sobre todo en sus comienzos, Bronco demostró una cierta predilección por los vehículos aliados de la segunda guerra mundial, especialmente británicos, lanzando al mercado maquetas tales como el Cruiser Tank A34 Comet, el Humber Mk I o el Staghound.
La opinión generalizada entre los expertos es que el Comet de Bronco (ref. CB-35010) es una buena maqueta. Por ello decidí que este fuera un proyecto divertido y relajante, sin pretender alcanzar una exactitud total. Simplemente un montaje “de caja” (con los “inevitables” correcciones y añadidos caseros) más orientado hacia el trabajo de pintura. Esas correcciones menores consistieron en la sustitución de las asas, moldeadas como “muñones” sólidos, con alambre, especialmente en la zona del cubremotor donde hay muchas de ellas. También en el añadido del cableado del faro de la torre, los soportes de las herramientas, el afinado de los guardabarros... También añadí textura en las paredes de fundición de la torre con masilla disuelta en pegamento líquido.
The concept of the cruiser tank emerged during the interwar period in the context of the British armoured warfare doctrine. Cruiser tanks had to be fast and operate independently from the infantry, piercing the enemy front and attacking the rear and supply lines, while infantry tanks were intended to keep pace with the infantry and thus protection was most important than speed. The need for speed in the cruisers leaded to a lesser attention to protection and firepower and the first cruisers were lightly armoured and armed, and even not too mechanically reliable, and thus not very effective. The mobility issues were mostly solved in the A27M Cromwell, due to its excellent Meteor engine, but the feeling of the need of a heavier and better-armed cruiser remained, and thus two paths were taken. In one of them, a Cromwell was lengthened, with an extra road wheel, and widened, a new big turret with the dreadful 17 pdr gun (the one used by the Firefly) was installed, and the not very attractive resultant vehicle was named A30 Challenger. It was too high and not too armoured, but the gun was a great improvement, and only 200 were produced. The other project evolved in a more elaborated tank, taking the strong points of the Cromwell and addressing its shortcomings with a reinforced suspension, a new, better-armoured electrically traversed turret, and a new 77mm HV gun. This has the same calibre as the 17 pdr, 76.2 mm, but it was in fact a different weapon, which conserved most of the effectiveness of the 17 pdr, with a more compact and easily stored ammunition that was not interchangeable with the Firefly gun one. This new tank, a sort of “Cromwell on steroids” was the A34 Comet.
The Comet was in fact a medium tank, comparable to its contemporary Panther, T-34 or Pershing, and probably was the first British design to be on pair with the “modern” German tanks. The first units were produced in September 1944 and delivered to the units in December 1944. In fact, the 11th Armoured Division was going to be the first one to be converted to Comets, but the German offensive at the Ardennes prompted the tankmen of this unit to quickly come back to their Shermans and Cromwells to stop the attack. Once the Germans failed, the 11 AD effectively took their new mounts and continued the war in the Comets.
The Comet did not arrived on time to participate in any major battles of WWII, but proved to be a good tank in the cases it found opposition. The major events in which it was present were the crossing of the Rhine and the victory parade in Berlin in July 1945. Until the end of the war, 1200 Comets were produced.
The Comet served in the Korean War, and was exported to countries such as Finland, South Africa, Ireland and Myanmar. Its successor was the famous A41 Centurion, which was partially based on the Comet, and in which the obsolete Cruiser denomination was definitely abandoned. The Centurion was the first British Universal Tank or Main Battle Tank.
The Comet was in fact a medium tank, comparable to its contemporary Panther, T-34 or Pershing, and probably was the first British design to be on pair with the “modern” German tanks. The first units were produced in September 1944 and delivered to the units in December 1944. In fact, the 11th Armoured Division was going to be the first one to be converted to Comets, but the German offensive at the Ardennes prompted the tankmen of this unit to quickly come back to their Shermans and Cromwells to stop the attack. Once the Germans failed, the 11 AD effectively took their new mounts and continued the war in the Comets.
The Comet did not arrived on time to participate in any major battles of WWII, but proved to be a good tank in the cases it found opposition. The major events in which it was present were the crossing of the Rhine and the victory parade in Berlin in July 1945. Until the end of the war, 1200 Comets were produced.
The Comet served in the Korean War, and was exported to countries such as Finland, South Africa, Ireland and Myanmar. Its successor was the famous A41 Centurion, which was partially based on the Comet, and in which the obsolete Cruiser denomination was definitely abandoned. The Centurion was the first British Universal Tank or Main Battle Tank.
In 2004, a new name from China entered in the plastic modelling scene: Bronco. This company announced a series of kits a little off from the paths usually beaten by bigger companies, which caused some expectation in the modelling community. Bronco demonstrated, specially at the beginning, a predilection for Allied, and specifically WWII British subjects, releasing among others vehicles such as the Cruiser Tank A34 Comet, Humber Mk I, Staghound or A13 Cruiser.
The general consensus among the experts in the matter is that the Bronco Comet (ref. CB-35010) is a good kit. Keeping this in mind I decided to develop this project as a fun and relaxing one, in which I will not seek for total accuracy, just an out of the box building (with the few “compulsory” amendments) and more oriented toward the paint work. These minor improvements were the replacement of the solid handles with metal wire, especially in the engine deck were there are plentiful of them, some wiring for the turret search light, some tool brackets, the sanding of the mudguards ends and grille covers to achieve a more scale appearance… I also textured the cast turret walls with putty dissolved in liquid cement.
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